Het normale dieet update

Het Normale Dieet
Het is twee weken geleden dat ik ben begonnen met dit dieet en het is inderdaad vrij makkelijk om vol te houden. De vorige post over dit dieet kan je hier vinden. Vandaag kun je lezen hoe mijn eerste 2 weken zijn verlopen. Helaas ben ik wel vergeten om foto’s te maken, maar dat zal ik de komende weken proberen te onthouden!

 

 

 

Twee weken geleden was de verjaardag van mijn zusje en dit was een enorme test voor mij om te kijken of ik het dieet vol kon houden. Ik pakte een bakje, deed daar wat chips in en meer heb ik die dag ook niet gepakt qua snoep of chips. Score one for me! Ik was te druk bezig die dag en ik voelde me ook niet zo lekker dus taart kwam er niet aan te pas. Maar wij hebben altijd taart als ontbijt de dag na een verjaardag, toen heb ik wel een half stukje genomen.

Eigenlijk is kleinere porties nemen vrij gemakkelijk. Je mag gewoon normaal eten, maar wel met mate. Dit is eigenlijk gewoon gewenning. Ik heb maandenlang in Engeland geleefd op een appel ‘s ochtends, een appel ‘s middags en normaal eten ‘s avonds, en toen had ik geen honger. Maar als met anderen in een huis woont die maaltijden voor je koken, is het erg lastig om je eigen dingen te bepalen. Ook vind ik het dan veel lastiger om aan portion control te doen, maar ik heb het de afgelopen 2 weken wel geprobeerd.

‘s Ochtends begin ik over het algemeen met Turkse yoghurt en fruit, of Turkse yoghurt met Chia zaad en Goji bessen in plaats van fruit. Een enkele keer vervang ik dit door cruesli met karnemelk of 2 slices of toast.

Image and video hosting by TinyPic

Er zitten veel suikers en calorieën in cruesli, dus helaas mag ik het niet iedere dag, maar één keer per week mag wel. Het blijft zó lekker. Ik ben een enorme fan van wit brood. Vroeger wilde ik nooit bruin brood eten, dat vond ik ‘vies’. Nu, als ik toast neem, eet ik een bruin broodje. Er blijven calorieën in zitten, maar dan wel met de vezels die je nodig hebt. Ik ga voor een paar dagen naar Londen om een vriendin op te zoeken, maar zodra ik terug ben wil ik amandelbrood gaan maken. Van Esmee mag je gerust een broodje, maar ik kan er helaas niet zo goed tegen en van de week heb ik een prima recept voor brood van amandelmeel gevonden. Volgende keer zal ik jullie vertellen hoe dit experiment afloopt en als hij lekker is zal ik het recept erbij doen.

Er is ook nog verschil in de yoghurt die je kan gebruiken. Turkse yoghurt vind ik heerlijk en als half Turkse ben ik hier ook mee opgegroeid. De vorige keer gebruikte Esmee Griekse Yoghurt, maar Turkse vond ze ook prima om te gebruiken, maar dan wel het liefst de 3% vet versie. Zelf ben ik gewend aan de Yayla yoghurt met 10%, maar ik heb er nu een gevonden bij de Dirk die 7% heeft en die is super lekker!

Veel mensen vragen mij of ik wel genoeg heb aan een kommetje yoghurt op een drukke schooldag. Again: veel is gewenning. Natuurlijk krijg ik rond half 12 een beetje een hongerig gevoel, maar dat is prima, dan is het pauze en eet ik mijn salade. Later in de middag heb ik nog een stuk fruit als snack en kan ik het prima volhouden tot het avond eten.

Tussen de middag eet ik eigenlijk altijd sla. Dit kan veldsla en rucola zijn met: of mozzarella en tomaat; of avocado, verse uitjes, pijnboompitten, met een dressing van citroensap en zout. Dit waren vrij normale recepten voor mij. Mozzarella is natuurlijk niet een van de kazen met de minste calorieën, daarom heb ik dan ook wat salades uitgeprobeerd met feta en komkommer. Prima te doen!

Image and video hosting by TinyPic

Ik dacht altijd dat komkommer het voedsel was, samen met selderij, dat meer verbrande in je lichaam om het te verwerken dan dat het kostte om het op te nemen in je lichaam. Dit is dus één van de fabels die Esmee voor mij de wereld heeft uitgeholpen.

‘s Avonds heb ik niet heel veel veranderd in mijn eetpatroon, maar ik heb nu wel kleinere borden en schep ook maar een keer op. Veel groente met kleine beetjes rijst of aardappel. Wel laat ik de wekelijkse patat staan.

Kleine aanpassingen hier of daar. Het enige dat ik echt niet veranderd heb is mijn vochtinname. Ik heb maanden geleden al besloten dat ik alleen thee of water zou drinken and that suits me just fine! Af en toe drink ik Ice Tea Green, maar dat is dan ook het enige. Daar hoefde ik dus ook niet echt een verandering in te maken.

Ik ben ook weer begonnen met hardlopen. Veel soeps is het niet met dit echte herfstweer, maar het lukt nog aardig om droog te blijven. Ik heb een Podcast van de Britse NHS, helaas kunnen we hier met onze Nederlandse iTunes account niet bijkomen, maar er zijn vast soortgelijke programma’s. Hier heb ik 9 weken om tot de 5K te komen. Iedere week moet ik 3 keer een podcast herhalen tot in week 5, 6,en 7 en daar heb ik iedere keer een andere. In week 1 ga je bijvoorbeeld 1 minuut hardlopen en 2 minuten wandelen, dit loopt op totdat je in week 9 5K in 20 minuten rent. De stem geeft je tips en moedigt je aan om door te gaan. Het is een geweldige podcast!

Deze 2 weken ben ik 1 kilo kwijtgeraakt. 0.5 tot 1 kilo per week is reëel en gezond afvallen. De volgende 2 weken ga ik nog meer letten op wat ik eet en wil ik meer sporten dan dat ik de afgelopen 2 weken heb gedaan. Moet kunnen lukken!

Wat zijn jullie ervaringen met diëten?

Liefs,
Image and video hosting by TinyPic

2 Comments on “Het normale dieet update”

  1. Je hebt het over te veel suikers in cruseli maar als ik kijk naar foto met fruit krijg je dan ook lading suikers binnen 🙂 dat je daarom denkt want je lichaam maakt geen verschil tussen vormen suiker bijna.. Alleen dextrose suikers doen echt iets als in goed verwerkt voor hersenen.. Dus cruseli zeker zelf gemaakte Is bijna net zo goed als fruit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *