Liefdesbrieven aan de sterren cover Auteur: Ava Dellaira
Pagina’s: 334
Genre: Young Adult Contemporary
Publicatie: Luitingh-Sijthoff, november 2015
4,5 Eikels

Het begint allemaal met een opdracht voor Engels: schrijf een brief aan een overleden persoon…

Laurel kiest voor Kurt Cobain, omdat haar zus May gek was op zijn muziek. Net als May stierf hij jong. Na die eerste brief schrijft Laurel er nog veel meer aan dode sterren. Ze vertelt over haar leven op school, haar eerste verliefdheid en het verdriet om de dood van haar zus. Maar hoe kun je rouwen om iemand die je nog niet hebt vergeven voor wat zij heeft gedaan? (Beschrijving Bol.com)

Monica
Wauw, echt wauw! We kregen een voorpublicatie van dit boek mee in de goodiebag van het VIB YA event, en eerlijk gezegd had ik daarvoor nog niet over dit boek gehoord. De tekst op de achterflap klonk wel interessant, maar ik liep er niet meteen warm voor. Wat ben ik achteraf ontzettend blij dat ik dit boek gelezen heb. Het was zó mooi! Echt fantastisch.

Het boek is dus in briefvorm geschreven. De eerste paar bladzijdes moest ik daar even aan wennen, maar Dellaira’s schrijfstijl leest echt heel lekker weg. Ik ben eigenlijk nog nooit een boek tegengekomen waarin brieven zo… fijn om te lezen zijn. Het begint voor de hoofdpersoon, Laurel, als een doodgewone schoolopdracht: schrijf een brief aan iemand die overleden is. Maar voor Laurel is het niet zomaar een schoolopdracht, voor haar is het een van de manieren waarop zij de dood van haar grote zus May verwerkt. Het hele boek bestaat uit de brieven die Laurel schrijft, maar op een gegeven moment vergeet je bijna dat het brieven zijn! Alles is zo gedetailleerd beschreven, en ook de dagelijkse gebeurtenissen en dialogen worden verteld in Laurel’s brieven. Ze gebruikt prachtige metaforen. Het is net alsof Laurel op haar eigen manier haar verhaal omzet in een stukje magie.

Ava Dellaira heeft een hele levendige schrijfstijl, waardoor haar karakters – maar vooral Laurel – voor mij echt tot leven kwamen. Laurel maakt zo’n veranderingen door en toen ik het boek uit had was ik zelf trots op haar. Het voelde alsof ze mijn vriendin was geworden.

Ik heb in tijden niet zo’n prachtig boek als Liefdesbrieven aan de Sterren gelezen. Het is net als wat er in de quote van Gayle Forman op de voorkant gezegd wordt: Het brak mijn hart en lijmde het vervolgens weer aan elkaar. Het is een mooi verhaal, wat krachtig en fragiel tegelijkertijd is (maar juist daarom is het zo sterk). Ik heb er eigenlijk maar één woord voor: Wauw. Dit boek is zeker de moeite waard!

4,5 sterren.

Thyrze
Ik wist van te voren niet of de bijzondere vertelwijze van Liefdesbrieven aan de Sterren wel iets voor mij zou zijn. Het trok me niet enorm. Niet genoeg in ieder geval. Maar toen mocht ik van de uitgeverij het boek lezen. Nu, na het lezen, ben ik daar zó blij mee! Ava Dellaira heeft namelijk een ontzettend mooi en breekbaar verhaal geschreven. Dus twijfel je nog? Dit boek moet je zeker lezen!

In het begin had ik – zoals ik al verwacht had – een beetje moeite met de briefvorm. Al snel kreeg ik echter door dat alle overleden beroemdheden aan wie Laurel schrijft met een reden gekozen zijn. Omdat hun muziek gedraaid werd tijdens een herinnering die Laurel aanhaalt, omdat er een voorwerp van die persoon in haar brief voorkomt, omdat ze iets van de eigenschappen van die persoon herkent of graag zou willen hebben. Laurel’s zus May is kortgeleden overleden, haar moeder is daarna weggegaan en dus zijn Laurel en haar vader alleen achtergebleven. Laurel gaat naar een andere middelbare school dan waar May op zat, in de hoop dat niemand haar zal herkennen. Haar brieven aan de sterren lijken op het eerste gezicht dan ook gewoon over haar dagelijkse leven te gaan: over haar vrienden, haar eerste vriendje, haar tante Amy. Maar vooral over May en de dingen die May en Laurel samen deden.

Naarmate je verder het verhaal in komt begin je echter de fijne scheurtjes op te merken. Eerst minimaal, maar daarna worden ze steeds duidelijker en groter. Pas dan kom je erachter wat voor prachtig boek vol verborgen lagen Ava geschreven heeft. Liefdesbrieven aan de Sterren is met recht een pareltje te noemen. Een prachtig boek over immens verdriet, vergeven en het oppakken van je leven na een verschrikkelijke gebeurtenis. Absoluut een aanrader!

4,5 sterren.

Daphne
Wat was ik ongelofelijk blij toen ik hoorde dat dit boek werd vertaald! Ik heb hem namelijk al een tijdje in het Engels in de boekenkast staan, maar ik ben er nog nooit in begonnen. Ik lees namelijk veel liever in het Nederlands! De beschrijving van het boek sprak me gelijk aan. Het boek is ook opgebouwd zoals ik dacht: in de vorm van brieven. Alleen maar brieven.

Alhoewel het boek alleen bestaat uit brieven, zijn het niet zomaar brieven. Het zijn brieven die geschreven zijn aan beroemde mensen die zijn overleden. Laurel schrijft aan hen voor een schoolopdracht voor school. En heeft niet zomaar een paar dode, beroemde mensen gekozen om voor te schrijven: achter ieder van hen zit een reden. Ze schrijft vol overtuiging, waardoor jij zelf als lezer in het verhaal getrokken wordt. Laurel schrijft haar brieven erg uitgebreid, tot in het puntje van de details. Gesprekken worden uitgeschreven zoals ze normaal in boeken zouden zijn uitgeschreven, dus soms had ik helemaal niet in de gaten dat ik een brief aan het lezen was.

Wat ik vooral zo goed vond aan het boek, is de karakterontwikkeling die Laurel doormaakt. In het begin is namelijk erg verlegen en stopt ze zichzelf het liefst weg in een hoekje. Dan leert ze vrienden maken en blijkt het een fantastische meid te zijn. Ja, ik heb echt van haar genoten! Ze is super lief en zorgzaam en ze zal nooit iemand opzettelijk kwaad willen doen. Daarbij sprak de schrijfstijl van het boek me ook erg super erg aan, in combinatie met het hele verhaal zelf. Ik werd het verhaal in gezogen en ik kwam er niet meer uit. Hier hou ik van!

4,5 sterren.

Image and video hosting by TinyPic

[bol_product_links block_id=”bol_566a9a76612f4_selected-products” products=”9200000045983353,9200000051601291″ name=”liefdesbrieven aan de sterren” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]