Review: The Finisher – Vechten voor de waarheid (Vega Jane #1)

Finisher coverAuteur: David Baldacci
Pagina’s: 216
Genre: Young Adult, Fantasy
Publicatie: Leopold, maart 2015
2,5 Eikels

Wat zou jij doen als je ontdekte dat alles waar je ooit in geloofde niet waar was? Wat als alles mogelijk was, zelfs het onmogelijke?
Vega Jane woont in een armoedig dorp, omringd door een moeras. Wie het moeras ingaat, kan dat niet navertellen. Maar dan verdwijnt een goede vriend in het moeras. Hij heeft een kaart voor Vega achtergelaten van een andere wereld, een wereld vol onbekende wezens. Een wereld waarin Vega misschien een ander leven wacht, een beter leven dan dat van een Finisher in de Fabriek. Met gevaar voor eigen leven gaat Vega op zoek naar de waarheid – over de wereld waarin ze leeft, haar familie en over zichzelf. (beschrijving bol.com)

Toen The Finisher – Vechten voor de waarheid uitkwam waren de verwachtingen hooggespannen. Het klonk als een goed boek en David Baldacci is natuurlijk niet de eerste de beste. Nadat de eerste toch wat negatieve recensies binnenkwamen, werd ik echter al wat voorzichtiger met mijn verwachtingen. Zou het boek dan toch niet zo goed zijn? Toen ik werd uitgekozen voor de Hebban YA leesclub met dit boek, kon ik het dan eindelijk voor mezelf gaan uitvinden.

En helaas heeft dit boek me niet overdonderd. Sterker nog, ik had er behoorlijk wat issues mee en ik vind dat zó jammer! Ik wil dit boek zo graag leuk vinden, maar The Finisher maakt het me heel erg moeilijk. Ik vind het zonde dat uitgeverij Leopold ervoor heeft gekozen om The Finisher in twee delen uit te geven. Ja, hierdoor is het boek niet zo’n dikke pil. Maar hierdoor voelde dit boek voor mij aan als een inleidend boek, waar nog niet veel gebeurt en de hoofdpersoon Vega Jane ook nog niet echt gaat ‘vechten voor de waarheid’. Ik denk dat The Finisher echt het tweede deel nodig heeft om het een goed boek te laten zijn. Tenminste, dat hoop ik.

Waar ik me al vanaf het begin een beetje aan kon ergeren zijn de namen en begrippen die Baldacci verzonnen heeft. Velen (Of allemaal? Dat weet ik eigenlijk niet) zijn Latijns, maar waarom? Is de samenleving daarop gebaseerd? Ik vond Bitterbos niet bijzonder Romeins klinken namelijk. Op zich vind ik verzonnen begrippen geen probleem, maar de meesten leken niet echt een bepaald doel te hebben en de begrippen worden vaak ook niet uitgelegd. Weet jij wat voor dier een schnork, adar, amaroc of een frek is? Nee? Ik ook niet. En wat wordt bedoeld met de uitroep (Is het wel een uitroep?) ‘har’, dat meerdere malen gebruikt wordt? Geen idee. Frustraties alom.

Gedurende het boek komen er bovendien heel wat vage, warrige gebeurtenissen voorbij waarvan onduidelijk blijft of het waarheid of fantasie is. Aan de ene kant vond ik het boek binnen de setting vrij realistisch, maar deze gebeurtenissen haalden dat beeld compleet overhoop. En verrassing: ook deze vreemde gebeurtenissen worden niet uitgelegd. Is het een droom? Is het magie? Een illusie misschien? Ik zou het niet weten. Ik weet wel dat deze gebeurtenissen bijdroegen aan mijn irritatie en dat ik bovendien met iedere warrige gebeurtenis steeds minder van het verhaal begreep.

Maar gelukkig vond ik niet alles aan dit boek frustrerend. Tegen het einde klaarde de mist die het voor mij zo moeilijk maakte dit boek te begrijpen en leuk te vinden, iets op. De laatste gebeurtenissen begreep ik ineens weer wel en de cliffhanger op het einde maakte me toch wel nieuwsgierig naar deel b. Ik hoop dan ook dat het tweede deel van The Finisher wel voldoet aan de verwachtingen die ik had op het gebied van spanning, actie, avontuur en ‘vechten voor de waarheid’.

3 thoughts on “Review: The Finisher – Vechten voor de waarheid (Vega Jane #1)

1. Ik heb een exemplaar van dit boek weten te bemachtigen voor een paar euro op de vrijmarkt afgelopen maandag. Ik ben heel benieuwd, inderdaad veel negatieve of in ieder geval kritische recensies. Maar ja het blijkt een Baldacci, dus die wil ik zeker zelf lezen.

2. Eh, ik vond het allebei geweldige boeken.
    Ik ga mijn boekbespreking er over houden, en ja.. Het 2de boek heeft ook een mega cliffhanger dus ik hoop dat er nog een uitkomt.
    Ik heb genoten van de 2 boeken dus ik heb niks te klagen.