Nodig coverAuteur: Joelle Charbonneau
Pagina’s: 320
Genre: Young Adult
Publicatie: Karakter Uitgevers, januari 2016
3 Eikels

Noodzakelijk? Onontbeerlijk? Vereist? Essentieel? Geboden? Onmisbaar? Wat heb je nodig? Realiseer je wel… niets is voor niets… Er is een groot verschil tussen iets graag willen en iets echt nodig hebben… Er is een social medium, nieuw en hip, je kunt je erbij aansluiten. Je hoeft maar één vraag te beantwoorden: Wat heb je NODIG? Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen?

Eén voor één sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG. Om toegang te krijgen moeten ze een op het oog eenvoudige vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft – een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen.

Van Joelle Charbonneau las ik eerder De Test, een spannende trilogie in een dystopische setting. Nodig is een standalone, en beloofd wederom een spannend verhaal te worden. Met een interessant concept, welteverstaan. Internet is tegenwoordig niet meer weg te denken, net als social media. Over de gevaren die hiermee verbonden zijn, zeker bij jonge personen die extra gevoelig zijn voor bijvoorbeeld groepsdruk, wordt echter vaak niet nagedacht. Ik was dus erg benieuwd naar de uitwerking van Nodig, waarin een nieuw sociaal medium gelanceerd wordt dat hetgeen wat je nodig hebt voor je regelt, in ruil voor een simpele taak. Het belooft uiteraard volledig uit de hand te lopen.

Het eerste wat me opviel tijdens het lezen is de enorme hoeveelheid POV’s, een stuk of tien. Het POV dat hier als een rode draad doorheen loopt is dat van Kaylee, de hoofdpersoon. Eerst vond ik die grote aantallen POV’s enorm onhandig, ga maar eens onthouden wie wie is. Vooral omdat alle hoofdstukken die niet vanuit Kaylee geschreven zijn maar enkele pagina’s bevatten. Al snel kwam ik er echter achter dat het niet gaat om de personen die het perspectief met zich meenemen, maar om de handelingen die zij uitvoeren. Ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenissen die vreselijke gevolgen (blijken te) hebben. Bovendien laat het ook de omvang van NODIG zien en waarom leden van dat netwerk de meest nare opdrachten uitvoeren, terwijl ze zelf ook aanvoelen dat er iets niet goed zit. Waarom ze bereid zijn om zo ver te gaan. Of dat nou uit onzekerheid, hebzucht, jaloezie of simpelweg moordlustigheid is.

Het boek bevat hiermee een constant aanwezige sluimerende dreiging. Een thriller zou ik dit boek niet willen noemen – daar is het niet eng genoeg voor – maar een ziekelijk, psychologisch spelletje is het wel. Charbonneaus fijne schrijfstijl komt weer duidelijk terug in dit boek. Het boek leest dan ook erg vlot, zeker door de vele korte hoofdstukjes en de constante spanning. Regelmatig verschijnt er een soort update waarin het aantal leden van NODIG, het aantal openstaande verzoeken en het aantal ingewilligde verzoeken genoemd worden. Een tikkende tijdbom dus.

Je voelde gedurende het verhaal dat Charbonneau naar een hoogtepunt aan het toewerken was. De opdrachten werden gevaarlijker, personages tot steeds meer in staat. Hoofdpersoon Kaylee krijgt het steeds moeilijker, zeker als zij NODIG op het spoor zit maar niemand haar gelooft. Ik had dan ook een enorm complot verwacht, een intense climax. Het werd aan het einde ook allemaal wel duidelijk en ik zag de uiteindelijke dader echt niet aankomen, maar toch miste ik die ultieme ontknoping. Ik had ergens gehoopt dat er meer achter zou zitten.

Kortom, Nodig laat je nadenken over de gevaren van social media en in hoeverre mensen bereid zijn te gaan voor dingen die ze denken nodig te hebben. Het boek leest vlot en bevat een spannende verhaallijn waardoor ik steeds weer naar het volgende hoofdstuk werd gepusht. Het einde is niet helemaal bevredigend, maar dat neemt niet weg dat dit wel een spannend verhaal is om je even in te verliezen.

Wat heb jij nodig?

Thyrze

[bol_product_links block_id=”bol_5707804d458eb_selected-products” products=”9200000045983473,9200000054906135″ name=”Nodig” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]