Groepsreview: Vervloekt (Starcrossed #1)

vitroAuteur: Josephine Angelini
Pagina’s: 432
Genre: Young Adult, Fantasy
Publicatie: Luitingh-Sijthoff, november 2015
4 Eikels

Als Helen Hamilton, Lucas Delos voor het eerst ziet, denkt ze twee dingen: hij is belachelijk knap en ze kan hem wel met haar blote handen wurgen. Door een oude vloek voelen de twee een diepe haat voor elkaar. Maar soms is de liefde sterker en kunnen zelfs de goden niet voorkomen wat er gebeurt…

Vervloekt is het adembenemende en onheilspellende eerste deel over een meisje dat afstamt van de oude Griekse goden en voorbestemd is een hoofdrol te spelen in een liefdestragedie. (Beschrijving Goodreads)

Linde
Vanaf pagina 10 had ik onmiddellijk moeite met Vervloekt. Het verhaal begint, naar mijn idee, super cliché en de schrijfstijl spreekt me meteen niet aan. De gesprekken tussen de personages klinken super geforceerd en de zin: “Zeker te weten, verwekker van mijn BFF.” dwong mij ertoe het boek dicht te slaan, weg te leggen en de volgende dag nog maar een keer te proberen. Helaas werd de schrijfstijl er niet beter op. Opmerking na opmerking wat alleen maar herhalingen zijn en niks toevoegen aan de scène, woordkeuzes die niet bij de leeftijd van de personage passen en point of views van andere karakters waar je uit het niets wordt ingegooid. Ik heb me in het begin alleen maar geïrriteerd waardoor ik geen plezier had in het verhaal. Gelukkig waren daar de laatste 100 pagina’s! Hier trok Josephine eindelijk mijn aandacht. De spanning werd opgevoerd, de actie kwam erin en onnodige conversaties werden niet gevoerd. Het einde kreeg zelfs een wending die ik niet had verwacht. Hierdoor wil ik zelfs deel 2 een kans geven!

Het verhaal op zich is heel tof. De Griekse mythologie wordt op een interessante en uitgebreide manier verwerkt en de karakters zijn fantastisch beschreven. Ze hebben allemaal een eigen persoonlijkheid en de gemoedelijke sfeer die de familie uitstraalt is heel fijn. Het verhaal is dus erg creatief (al kan je op sommige punten een duidelijke vergelijking zien met Twilight) maar de uitwerking viel mij flink tegen.

3 sterren.

Thyrze
Het is een tijd geleden dat een boek heftige emoties bij me heeft opgeroepen en me enorm heeft bezig gehouden, maar Vervloekt is het gelukt. Nog dagen na het uitlezen van dit boek was ik bezig met het verhaal, met de personages en met de gebeurtenissen. Toch was ik niet vanaf de eerste bladzijde betoverd. In het begin lijkt Helen maar een saaie muts. Het begin voelde sowieso een beetje schokkerig aan, alsof Josephine Angelini zelf ook nog even in het verhaal moest komen. Maar toen kwam de familie Delos aan op school en ging ik met een ruk overeind zitten terwijl mijn ogen over de bladzijden schoten. Ik was meteen ontzettend geïntrigeerd door de haat die Lucas en Helen voor elkaar voelen op het moment dat ze elkaar voor het eerst zagen. Het concept van de vier rivaliserende Huizen, hun geschiedenis en de vloek die op ze rust vond ik ongelooflijk fascinerend. En hallo: Griekse mythologie! Toen kon het mij bij eigenlijk al niet meer mis gaan.

Ja, ik moet toegeven dat ik soms het gevoel had dat ik elementen uit andere verhalen erin herkende (of andere verhalen hebben dit nagedaan, dat kan ook nog), en ja, ik trok wel een beetje een wenkbrauw op toen Helen bijvoorbeeld ineens heel knap bleek te zijn (want in het begin leek ze maar zo’n raar, awkward kind) maar who cares! Soms maken kleine mankementjes mij gewoon even niets uit. Ik verloor me helemaal in het verhaal, in Lucas en Helen die elkaar beter leren kennen, in de interessante bijpersonages, in de mythologische aspecten en in de zich langzaam ontvouwende waarheid rondom Lucas en Helen. Op het einde laat Angelini een personage met een enorm gemene streek komen. Ik heb letterlijk tegen mijn boek lopen schreeuwen, zo oneerlijk vond ik het. Ik hoop dan ook echt dat de hoofdpersonages snel achter deze leugen komen, maar ik vrees het ergste… Kortom, het is duidelijk te merken dat ik dit boek echt fantastisch vind! Ik kan niet wachten op deel twee.

4,5 sterren.

Daphne
In tegenstelling tot Linde, trok het boek (en het verhaal) mij wel direct aan! Oke, het is misschien wel wat cliché, maar toch vond ik de komst van de Delos-jongens geweldig! Ik werd meegezogen in een droom waarbij het boek mijn fantasie de vrije loop gaf. Belachelijke knappe jongens in boeken, welke jonge vrouw houdt daar nou niet van?

Helaas sprak de schrijfstijl van Josephine Angelini mij niet aan. Ik wist niet altijd mijn koppie bij het boek te houden, en ik moest het echt met mijn volle aandacht lezen wilde ik dingen begrijpen. Zo hielden pratende mensen in de trein mij al uit mijn concentratie, terwijl ik daar normaal gesproken geen probleem mee heb tijdens het lezen van een boek in de trein. Af en toe was het dus moeilijk te volgen, en werden gebeurtenissen in mijn ogen te snel beschreven. Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik vond dat de gebeurtenissen niet altijd even goed werden uitgewerkt.

Al met al vind ik het idee achter het verhaal wel erg goed. De hele situatie rondom Helen en Lucas, wat ze nou precies zijn, vond ik goed uitgelegd. Het is voor mij nu wel helemaal duidelijk hoe hun wereld in elkaar steekt, en dat vond ik wel erg fijn. En jeetje, wat een einde! Deze heb ik, rustig op mijn gemak, in een teug uitgelezen. Vervloekt is een bijzonder verhaal, en ik snak naar het tweede deel!

3,5 sterren.

Ben jij van plan dit boek te lezen?

LindeThyrze,  & Daphne

[bol_product_links block_id=”bol_564b63f8e8e49_selected-products” products=”9200000045983284,9200000050957643″ name=”vervloekt” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]