Helen Vreeswijk week en giveaways + Review: Zwijgplicht

Helen vreeswijk week banner

Deze week, woensdag 16 september om precies te zijn, komt er een gloednieuw boek van Helen Vreeswijk uit genaamd Bloedbroeders. Om die reden (en omdat wij hier bij Booknuts groots fan zijn van Helen) roepen wij deze week uit tot Helen Vreeswijk week! Van maandag tot en met vrijdag kunnen jullie recensies verwachten van een paar van haar boeken, maken jullie kans op blind dates met Helen Vreeswijk boeken, komt er aan het eind van deze week een interview met Helen herself online én hebben we nóg een knaller van een giveaway!

Hoe kan je meedoen?
Onder elke recensie die wij op maandag 14 september t/m vrijdag 18 september plaatsen staat er een Rafflecopter en een kleine beschrijving van het boek waar jij een blind date mee kan winnen. Voltooi alle stapjes en jij maakt kans! Elke giveaway loopt tot middernacht, diezelfde dag. De winnaar wordt de volgende dag bekend gemaakt en deze komt in de rafflecopter te staan in de oorspronkelijke post. Heb je gewonnen? Mail dan je adresgegevens naar booknutsnl@gmail.com, en dan zorgen wij dat het boek jouw kant op komt. Voor de knaller giveaway eind deze week komt er nog een aparte post online. Veel succes!

Review: Zwijgplicht

Zwijgplicht Auteur: Helen Vreeswijk
Pagina’s: 400
Genre: Young Adult, Thriller
Publicatie: Van Goor, oktober 2012
4 Eikels

Arjan moet voor school enkele weken stage lopen bij een verzorgingstehuis in de stad. Een opdracht die hij beslist niet ziet zitten: oude mensjes wassen en bedienen, het kan niet saaier. Maar daar heeft hij zich behoorlijk in vergist. Er vallen tijdens zijn dienst gewonden en zelfs doden. Het wordt pas echt luguber als een van de bewoners beweert dat er iemand rondloopt die het lot een handje helpt. Arjan twijfelt: oude mensen zijn toch seniel? Of spreekt de vrouw de waarheid? Op haar aandringen gaat hij op onderzoek uit, waardoor hij in een lastig parket komt. Feiten worden verdraaid en bewijzen worden verdoezeld. Wat een spannend avontuur leek, wordt een regelrechte nachtmerrie. Wie zal hem, een knaap van zeventien met een niet al te beste reputatie, geloven? En hij is niet de enige met een reputatie. Hij wordt met een geheim opgezadeld waar hij geen raad mee weet. (Beschrijving Goodreads.com)

“Wat een spannend avontuur leek, wordt een regelrechte nachtmerrie.” Deze zin in de beschrijving maakte me meteen enthousiast. Net zoals: “gewonden”, “doden”, “luguber”. Oftewel: helemaal mijn ding. De 17 jarige Arjan moet een aantal weken stage lopen bij een verzorgingstehuis, maar hier heeft hij totaal geen zin in (geef hem eens ongelijk). Op zijn eerste dag wordt het echter meteen spannend. Er gebeuren volgens een bewoonster, mevrouw Drenth, vreemde dingen. Het personeel zou de bewoners willen vermoorden. Om erachter te komen of mevrouw Drenth de waarheid spreekt, of toch echt een seniel oud vrouwtje blijkt, gaat hij op onderzoek uit.

Zwijgplicht is een heerlijk spannend tussendoortje en een goed begin als je een start wilt maken in het Thriller genre. Zoals we wel gewend zijn van Helen Vreeswijk is het een boek waar je zo doorheen vliegt. Het verhaal wordt goed opgebouwd en is niet langdradig. De nieuwsgierigheid die het verhaal bij je oproept zorgt ervoor dat je door wilt lezen. Gelukkig word je aan het eind niet teleurgesteld, zelfs als je de clue vanaf het begin doorhad. De karakters, vooral mevrouw Drenth, zijn heel aandoenlijk. Zelfs voor de bijdehante Arjan kreeg ik sympathie, omdat je te weten komt in welke ongelukkige situatie hij zich bevind. Dit boek kan een grotere doelgroep aanspreken dan alleen young-adults doordat de personages veel verschillen in leeftijd. Er zitten personen in van elke generatie. De ietwat kinderlijke schrijfstijl zou wellicht niet iedereen aanspreken, maar mensen die hier doorheen kunnen kijken zullen Zwijgplicht ook goed vinden, daar ben ik van overtuigd!

Giveaway:
Het blind date boek van vandaag gaat over:
– Mannelijke hoofdpersoon