Over iets minder dan een week is het 14 februari, oftewel Valentijnsdag. Veel meiden zijn dol op deze dag, omdat ze wellicht door hun grote liefdes worden verwend. Ikzelf heb ook een vriend, maar wij vieren Valentijnsdag niet zo uitbundig. Ik snap ook heel erg goed dat, wanneer je geen vriend hebt, je Valentijnsdag grote commerciële onzin vindt. Vaak zie ik deze tijd lijstjes voorbij komen met de meest romantische boeken om te lezen voor tijdens Valentijn, maar wat als je daar absoluut geen trek in hebt? Daarom bij dezen een lijstje met YA-boeken waarbij liefde tussen stelletjes geen (grote) rol speelt!
1. De Da Vinci Code YA Edition – Dan Brown
De boeken van Dan Brown: wie kent ze nou niet? Vorig jaar september kwam bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff de Young Adult-editie van De Da Vinci Code uit. Net als de volwassen-editie, vond ik de Young Adult-editie echt geweldig! Het is alweer een tijdje geleden dat ik de volwassen editie gelezen heb, dus ik kan niet precies vertellen wat de verschillen tussen beide boeken zijn. Het verhalen van de twee edities zijn namelijk identiek aan elkaar. Maar toch vind ik de cover van de Young Adult-editie veel en veel mooier in mijn boekenkast staan. Dit boek is een aanrader voor werkelijk iedereen! Het verhaal bevat veel spanning, mysterie en actie.
2. 54 Minuten – Marieke Nijkamp
Dit boek is geschreven door een Nederlandse schrijfster, maar zij heeft besloten om het boek allereerst in het Engels te schrijven. Hierdoor belandde ze in een klap op de New York Times Bestseller Lijst. Dat vind ik heel knap, want zolang ik weet is dat nog nooit met een Nederlandse Young Adult schrijver gebeurt! 54 minuten is een ontzettend aangrijpend verhaal over een shooting op een Amerikaanse high school. Iets wat nooit voorkomt in Nederland, maar wel steeds vaker in een land als Amerika. Ik vond het vooral erg interessant om te lezen hoe het er dan aan toe gaat, en hoe de leerlingen zich op dat moment voelen. Natuurlijk kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar Marieke Nijkamp verwoordt het zo goed dat het lijkt alsof je er middenin staat.
3. Suzy en de Kwallen – Ali Benjamin
Ach, mijn lieve Suzy. Wat heb ik je gemist! Het is al een flink aantal maanden geleden dat ik dit boek las, en ik was er helemaal weg van. Sterker nog, ik hebt Suzy en de Kwallen tot een van mijn favoriete boeken van 2016 bekroond! Suzy is een erg slim meisje, veel wijzer dan de rest van haar leeftijdsgenoten. Daarom was het maar al te leuk om in haar hoofd rond te spoken. Ze probeert namelijk de dood van haar beste vriendin te verklaren, want ze gelooft niet in de verklaring die door de politie naar buiten is gebracht. Suzy besluit het groots aan te pakken, en alles op alles te zetten om de waarheid te achterhalen. Dit boek wordt eigenlijk aangeprezen voor een jongere generatie lezers, namelijk die van 10 jaar of ouder. Echter vond ik, als 21-jarige, het boek ook helemaal fantastisch.
4. Nodig – Joelle Charbonneau
Joele Charbonneau ken je misschien wel De Test-serie, maar begin vorig jaar kwam ze met een nieuwe stand-alone: Nodig. Het boek laat je op een heftige wijzen zien wat de gevaren van social media kunnen zijn. Er is namelijk een nieuw social media-platform opgericht: NODIG. Via dat platform kan je alles krijgen wat je maar wil, maar daar moet je wel wat voor terug doen. De wederdienst aan NODIG lijkt klein, maar die kan erg groots uitpakken… Ik moet wel zeggen dat dit boek niet het beste boek is dat ik vorig jaar gelezen heb, maar het heeft me wel weten te vermaken. Het boek is erg spannend, aangezien ik gedurende het boek geen idee had hoe het af zou gaan lopen. Een prima boek om tussendoor te lezen!
5. Wonder – R.J. Palacio
Wonder volgt het bijzondere leven van Auggie Pullman. Die jongen is geboren met een gezichtsafwijking, waar niks aan te doen is. Maar hoe is dat nou, voor een jongen van tien jaar oud, om te leven met die gezichtsafwijking? R.J. Palacio vertelt je hier alles over in dit boek. Wonder vond ik aangrijpend mooi, en het is een boek dat iedereen ooit gelezen moet hebben. Jong of oud, dat maakt niet uit. Want wij, de mensen zonder gezichtsafwijking, hebben geen idee hoe het leven van zo’n jongen eruit zien. Wat je jongen wel niet door moet maken. Maar het verhaal van Auggie is niet alleen maar een droevig verhaal en daarom vond ik hem zo goed. Het laat je zien dat wij van binnen allemaal hetzelfde zijn… Prachtig.
6. De Fixer – Jennifer Lynn Barnes
Tot slot een boek waar best wel een beetje fan van ben: De Fixer. Dit boek laat je kennismaken met de Amerikaanse rechtssystemen. Er blijken daar namelijk ‘fixers’ te zijn, die zonder moeilijkheden de problemen van belangrijke mensen kunnen wegvagen. Zo is de zus van de zestienjarige Tess een fixer. Nadat het voor Tess niet meer mogelijk is om bij haar opa en oma te wonen, besluit haar zus haar mee te nemen naar Washington. Hier komt Tess in een nieuwe wereld terecht, een wereld waar alle belangrijke mensen bij elkaar komen. Die belangrijke mensen hebben problemen, en die lost haar zus op. Ik vond dit boek zo verbazingwekkend goed!
Deze lijst samenstellen bleek moeilijker dan dat ik had verwacht! Vooral in het YA-genre staan de meeste boeken in het teken van liefde…
Welke Young Adult-boeken kan jij anti-Valentijn’ers aanraden?
Liefs,
Leave a Reply to Booknuts Cancel reply